نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2781
-
الف
+

هدیه «قهار عاصی» پس از سال ها به استاد «شفیعی کدکنی» رسید

هدیه «قهار عاصی» شاعر افغانستانی بعد از ۳۱سال به دست استاد«شفیعی کدکنی» رسید.

به گزارش آی فیلم 2، کتابی که «قهار عاصی»، شاعر مشهور افغانستان در سال ۱۳۶۹ خورشیدی به «محمدرضا شفیعی» کدکنی، ادیب، پژوهشگر و شاعر ایرانی اهدا کرده بود، ۳۱ سال بعد به مقصد می‌رسد.

کتابی که به این استاد ادبیات فارسی دانشگاه تهران اهدا شده، «لالایی برای ملیمه» مجموعه دوبیتی‌ها و رباعیات قهار عاصی است.

در پایان مقدمه کتاب، دست‌نویس عاصی دیده می‌شود که خطاب به شفیعی کدکنی نوشته است: «استاد! این صفحه را بسیار به عجله نوشته بودم.»

در این مقدمه که در ۱۸ سنبله (شهریور) ۱۳۶۸ نوشته شده، قهار عاصی گفته است که «سال‌های ۱۳۶۳ و ۱۳۶۴ را هرگز فراموش نخواهم کرد.» عاصی این سال‌ها را روزگار ترانه‌سرایی و «سال‌های شور و سال‌های یافت» خوانده است.

قهار عاصی

«غفران بدخشانی»، شاعر فارسی‌زبان افغانستان در یک مصاحبه گفته است: این مجموعه شعر را دوستش «سروش تاج» از پنجشیر به ایران آورده است و از او خواسته این مجموعه را به دست شفیعی کدکنی برساند.

کتاب در جریان این سال‌ها در کتابخانه شخصی پدر آقای تاج نگهداری می‌شده است.

سرانجام بدخشانی و تاج با هم کتاب را از طریق «علی دهباشی»، سردبیر مجله بخارا در تهران به دست شفیعی کدکنی رسانده اند.

دهباشی که با برگزاری برنامه‌های فرهنگی «شب‌های بخارا» در سال‌های گذشته تلاش‌های گسترده‌ای برای معرفی آثار و زندگی بزرگان فرهنگ، ادب و هنر ایران و جهان داشته؛ خبر داده است که یکی از شب‌های بخارا را برای گرامی‌داشت از یاد و کارنامه ادبی قهار عاصی اختصاص خواهد داد.

«قهار عاصی» از شاعران پرکار افغانستان در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ خورشیدی بود.منتقدان ادبی می‌گویند او پر خواننده‌ترین شاعر معاصر افغانستان است.

از او هفت مجموعه شعر و یک کتاب نثر به‌جا مانده است.

به نقل از شهرآرا نیوز، عاصی با شدت گرفتن جنگ‌های داخلی افغانستان در دهه ۷۰ به ایران رفت و مدت کوتاهی ساکن مشهد بود و سرانجام در میزان ۱۳۷۳ خورشیدی در جنگ‌های داخلی کابل جان باخت.

م ا 

نظر شما
ارسال نظر